FANDOM

Microsoft Edge (logo).svg

Microsoft Edge (pierwotnie Project Spartan) – przeglądarka internetowa uznawana za następcę Internet Explorera 11 i Internet Explorera Mobile; domyślna aplikacja do przeglądania Internetu zarówno w Windows 10 dla komputerów PC, jak również wersji przeznaczonej na urządzenia mobilne.

Przeglądarka ta, rozwijana jako Project Spartan, trafiła do kompilacji 10049, dostępnej w ramach programu Insider. Mimo to, serwis ITHome dotarł do buildu 10009[1], w którym ta aplikacja również była dostępna.

Informacje Edytuj

Microsoft Edge jest aplikacją uniwersalną, podobnie jak wiele innych aplikacji wbudowanych w system. Na samej górze umieszczono panel z kartami, integrujący się z belką tytułową, niżej pasek narzędziowy z przyciskami nawigacyjnymi i dodatkowymi opcjami, pod którym znajduje się (domyślnie wyłączony) pasek ulubionych stron. Resztę okna zajmuje wyświetlana strona internetowa. W ustawieniach programu istnieje możliwość przełączania się między jasnym, a ciemnym motywem kolorystycznym.

Przeglądarka oparta jest o silnik EdgeHTML, stanowiący gruntownie przebudowaną wersję Tridenta. Został on zoptymalizowany pod kątem najnowszych standardów webowych, w tym HTML5. Ponadto Microsoft Edge wspiera HTTP/2, ECMAScript 6, Miotion JPEG., jak również style CSS oznaczone prefiksem -webkit, charakterystycznym dla silników Webkit (Apple Safari) i Blink (Google Chrome).

Firma zdecydowała się na usunięcie wsparcia dla kontrolek ActiveX, pasków narzędziowych, a także wtyczek BHO, jak Silverlight czy Java. Wyjątkiem jest Adobe Flash Player, który jest zintegrowany z przeglądarką i aktualizowany w ramach mechanizmu Windows Update.

Przeglądarka udostępnia możliwość tworzenia notatek w oparciu o aktualnie przeglądaną stronę, tryb czytnika usuwający wszystkie zbędne elementy graficzne, jak również rozbudowane narzędzia dla deweloperów. Wśród nich znajdują się m. in.:

  • inspektor drzewa DOM z systemem podpowiedzi atrybutów i właściwości;
  • konsolę JavaScript;
  • debuger;
  • monitor sieciowy;
  • profiler wydajności;
  • a także moduł odpowiedzialny za monitorowanie użycia pamięci.

Narzędzia te pozwalają ponadto na symulowanie działania GPS, zmianę ciągu agenta użytkownika (useragent) w dowolnym momencie, a także wybór rozdzielczości i przełączenie się w tryb mobilny.

Galeria Edytuj

Przypisy Edytuj

  1. http://www.ithome.com/html/win10/128494.htm

Więcej z Fandomu

Losowa wiki