FANDOM

OS/2 – 16-bitowy (następnie 32-bitowy) system operacyjny firmy IBM z interfejsem wiersza poleceń (CLI - Command-Line Interface), wydany oficjalnie w grudniu 1987. Pierwsze wersje systemu były wydawane wraz z firmą Microsoft Corporation.

Informacje Edytuj

Nazwa oznacza, że system był przygotowywany dla drugiej generacji komputerów osobistych IBM w Polsce znanych bardziej pod nazwą PS/2.

IBM OS/2 1.00 Edytuj

W grudniu 1987 IBM wydaje OS/2 1.00. Był to wtedy system z tekstową powłoką, ale posiadający już bogate API zapewniające kontrolę grafiki i obsługę myszy. Wprowadzał obsługę sprzętowego wsparcia dla wielozadaniowości (ang. multitasking).

Było jednak możliwe wyświetlenie tylko jednej aplikacji na ekranie. Inne programy działały wtedy w tle. Maksymalny rozmiar dysku wynosił 32MB. Było możliwe podzielić dysk na partycje. Jedynym obsługiwanym systemem plików był FAT. Już

od tej, pierwszej wersji użytkownicy OS/2 uważali ten system za skomplikowany i trudny w obsłudze. Przytoczona została procedura drukowania, która wymaga:

  • zainstalowania sterownika urządzenia;
  • stworzenia kolejki wydruków;
  • stworzenia obiektu drukarki;
  • połączenia sterownika urządzenia z obiektem drukarki;
  • połączenia kolejki wydruków z obiektem drukarki;
  • ustawienia portu do pracy z drukarką;
  • użycia polecenia SPOOL do przekierowania wyjścia drukarki na odpowiedni port
  • (ewentualnego) skonfigurowania samej drukarki.

W systemach Microsoft Windows to sterownik automatycznie dopierał odpowiednie porty i konfigurował drukarkę.

IBM OS/2 1.00 Extended Services Edytuj

Rozszerzona wersja oferująca min. bazy danych i zaawansowane narzędzia komunikacji.

Microsoft OS/2 1.00 Edytuj

Microsoft OS/2 1.00 stanowi równocześnie wydaną wersję systemu OS/2 od Microsoftu. Od wydania IBM różni się tylko splashem przy ładowaniu systemu operacyjnego. Aplikacje Microsoftu, pisane pod OS/2, działały na wersjach obydwu korporacji.

IBM OS/2 1.10 Standard Edition Edytuj

W październiku 1988 IBM wydał OS/2 1.10 Standard Edition. Wprowadzono graficzny interfejs użytkownika (GUI) zwany Presentation Manager. Pozwalał użytkownikowi na komunikację z systemem operacyjnym w sposób bardziej przyjemny niż linia komend.

Niestety programiści musieli poświęcić wiele godzin na naukę pisania pod Presentation Manager. Z czasem jednak programiści zdali sobie sprawę, że OS/2 posiada bardzo mocny i wydajny API (Application Programming Interface). Zwiększono limit wielkości dysku twardego do 2GB (wciąż FAT).

IBM OS/2 1.10 Extended Edition Edytuj

Edycja wydana w styczniu 1989. Od wersji Standard różniła się tym, że dodano do niej Database Manager i Communications Manager. Database Manager to wielozadaniowa, relacyjna baza danych z dużym jak na tamte lata potencjałem. Communications Manager to aplikacja serwerowa potrafiąca skupić ze sobą aż do 5250 sesji.

Microsoft OS/2 1.10 Edytuj

Microsoft OS/2 1.10 pozostał bez zmian w stosunku do wydania IBM-u. Nie została wydana z rozróżnieniem na edycje (Standard i Extended).

IBM OS/2 1.20 Standard Edition Edytuj

Wydany w październiku 1989 system IBMu oferował ulepszony Presentation Manager.

IBM OS/2 1.20 Extended Edition Edytuj

Wersja Extended diametralnie różni się od wersji Standard. Wersja EE systemu oferowała po raz pierwszy system plików HPFS (High Performance File System), który był o wiele wydajniejszy, szybszy i bezpieczniejszy od FAT.

Bardzo ciekawym i przydatnym dodatkiem był interpreter języka programowania REXX. Nadawał się on zarówno do pisania wszelkich programów jak również złożonych plików wsadowych (czy też skryptów).

Microsoft OS/2 1.20 Edytuj

Wydana równorzędnie z wersją IBM-u, dużo mniej popularna, wersja OS/2 bez rozróżnienia na edycje Standard i Extended.

IBM OS/2 1.30 Standard Edition Edytuj

Wersja wydana w 1991. Była to pierwsza wersja systemu prawie w całości napisana w IBM. Napisano w niej od nowa menedżer drukowania. Zastąpiono tym samym skomplikowaną procedurę opisaną wyżej.

REXX z wersji Extended został przeniesiony do Standard Edition. Wprowadzono czcionki Adobe typu pierwszego (zaraz po tym jak Microsoft wprowadził TrueType do Windows 3.x). Znacznie został ulepszony algorytm obsługi pliku wymiany. Dodano sterowniki VGA obsługujące rozdzielczość do 1024x768.

IBM OS/2 1.30 Extended Edition Edytuj

Wersja Extended niewiele różni się od wersji Standard. Tak jak w przypadku OS/2 1.10 do edycji rozszerzonej dodano Database Manager i Communications Manager.

Microsoft OS/2 1.30 Edytuj

OS/2 1.30 był najbardziej popularną wersji systemu OS/2 Microsoftu, choć został prawie w całości napisany przez IBM. Na tej wersji Microsoft zaprzestał sprzedaż OS/2 i zakończył współpracę z IBM.

Microsoft OS/2 1.30.1 Server Edytuj

Wraz z Microsoft OS/2 1.30 został wydany również Microsoft OS/2 Server 1.30.1, czyli wersja systemu OS/2 obsługująca usługi współużytkowania plików i urządzeń. Przedtem funkcję edycji dla serwerów pełniły rozszerzone systemy IBMu (OS/2 Extended).

IBM OS/2 2.00 Edytuj

W kwietniu 1992 IBM wydał OS/2 2.00 - pierwszy 32-bitowy system operacyjny na świecie. Po zerwaniu współpracy z Microsoftem, IBM chciał aby ich system był lepszy od Windowsa.

W tej wersji został wprowadzony Workplace Shell, czyli nowy GUI, który integrował znacznie więcej niż Program Manager znany z Windowsa. Istnieje pewna pogłoska, jakoby Microsoft w obawie przed chwytami technologicznymi IBMu miał podarować konkurentowi 800 milionów dolarów, aby ten zszedł z drogi i nie konkurował z Windowsem[1].

OS/2 2.00 miał możliwość uruchamiania aplikacji pisanych pod DOS, bowiem zastosowano w nim tzw. Virtual DOS Machines, które pozwalały uruchamiać pod OS/2 kilka programów pracujących pod DOS lub Windows tak, jak gdyby znajdowały się na oddzielnych komputerach. Aby móc uruchamiać programy pracujące w Windows, system zawierał licencjonowaną od Microsoftu wersję Windows 3.11 nazwaną Win-OS/2. Użytkownik nie miał dostępu do tego systemu, ponieważ emulowane było jedynie samo jądro i środowisko Windowsa.

IBM OS/2 2.10 Edytuj

W maju 1993 IBM wydał OS/2 2.10. wprowadzono w niej 32-bitowy silnik grafiki, czcionki TrueType, Multimedia Presentation Manager i wsparcie dla kart PCMCIA.

IBM OS/2 2.11 Edytuj

W celu zmniejszenia ceny OS/2 IBM postanowił wydać OS/2 2.11 - system bez Win-OS/2 dla użytkowników, którzy mieli zainstalowany system Windows 3.1x.

Korzystał on z plików systemowych Windowsa (SYSTEM.INI, WIN.INI) oraz z Program Manager - windowsowego GUI. Od ceny OS/2 odpisany był koszt licencji systemu Windows 3.11. Data wydania to listopad 1993.

IBM OS/2 Warp Version 3.0 Edytuj

OS/2 w wersji Warp 3 zadebiutował (tak jak jego poprzednik - wersja 2.11) jako zewnętrzna aplikacja dla Windowsa 3.1x. Aplikacja ta tym razem nazywała się OS/2 Warp for Windows. Wkrótce ukazała się również wersja samodzielna zawierająca Win-OS/2.

Warp 3 posiadał bardzo niewielkie wymagania sprzętowe. Mógł zostać zainstalowany i pracować na komputerze z 4 MB RAM. Workspace Shell został gruntownie przebudowany.

Rozszerzone zostały obsługa kart PCIMCIA, obsługa drukarek i skanerów, funkcje sieciowe (wbudowano obsługę protokołu TCP/IP) i funkcje multimedialne. Do systemu zostało oryginalnie włożone wiele sterowników pracujących z większością ówczesnych urządzeń peryferyjnych. Został dodany pakiet Internet Access Kit. Zawierał on przeglądarkę internetową Web Explorer oraz program do obsługi kont e-mail.

IBM swoim użytkownikom udostępnił BonusPack CD, który zawierał min. pakiet IBM Works zawirający edytor tekstu, arkusz kalkulacyjny, bazy danych, program służący do rysowania wykresów i program do generowania raportów. OS/2 Warp 3 to najbardziej popularna wersja, wydana również w języku polskim.

IBM OS/2 Warp 3.0 Connect Edytuj

Wydany w 1995 roku wielowątkowy, 32-bitowy, sieciowy system operacyjny produkcji IBM, wyposażony w protokoły TCP/IP, protokoły komunikacyjne LAN: NetBEUI, IPX/SPX, PPP, SLIP, router IP, obsługa sieci P2P, automatyczne instalowanie urządzeń, interfejs PCMCIA, wykonujący aplikacje systemów MS-DOS i Windows.

IBM OS/2 Warp 3.0 Server Edytuj

System serwerowy, który został wydany w styczniu 1996 r. W jego skład wchodził OS/2 Warp 3.0 oraz aplikacja IBM LAN Server 4.0 (jej poprzednie wersje były oryginalnie w wersjach Extended, kolejne wersje programu kupowane były jako osobna aplikacja). Posiadał zaawansowane funkcje komunikacyjne oraz aplikacje służące do tworzenia kopii zapasowych klientów.

IBM OS/2 Warp 3.0 Connect for PowerPC (Workstation OS) Edytuj

Na początku 1995 roku, w związku z wprowadzeniem przez IBM nowych super-komputerów osobistych IBM Power Series, ruszyły prace nad systemem OS/2 Warp 3 dla PowerPC. Niestety komputery Power Series i ThinkPad Power Series nie odniosły komercyjnego sukcesu (głównym powodem była cena) i prace nad systemem zawieszono.

Niemniej jednak istnieją jego wersje beta (niestabilne i niezdatne do użycia). Ponadto od samego początku system OS/2 Warp dla PowerPC nie był doskonale zgrany z architekturą komputerów Power Series. Przykładem może być niezaimplementowanie loadera (programu ładującego) systemu w postaci osobnego pliku wykonywalnego, łatwo odczytywanego przez ARC (Advanced RISC Computing) - bootloader dla komputerów Power Series. To uniemożliwiało współpracę systemów na komputerze.

IBM OS/2 Warp 4.0 Edytuj

System wydany we wrześniu 1996 r. Wprowadzono w nim obsługę Javy, P&P, nowy GUI, grafika GRADD, OpenDoc oraz zintegrowane z systemem rozpoznawanie mowy VoiceType (wersja polska nie obsługiwała VoiceType).

Został nazwany "Uniwersal Client", gdyż można go było podpiąć do każdej sieci. Ponadto Warp 4 umożliwiał łatwy i szybki dostęp do internetu. W jego skład wchodziły również TME 10 Netfinity (SystemView) do zarządzania systemem, Remote Access Service (LAN Distance) do zdalnego dostępu do systemu, Mobile Office Services do synchronizacji plików na komputerze przenośnym i wiele innych elementów.

IBM OS/2 Warp 4.5 Server for E-business Edytuj

System wydany w 1999 roku. Dodano do niego JFS (Journaled File System - system plikowy stosowany wcześniej w systemie AIX [odmiana systemu Unix]), usprawnienia w jądrze (KEE API), większą dostępną dla programów pamięć.

Przypisy Edytuj

  1. News na portalu Cnet