FANDOM

Windows 10 – wersja systemu operacyjnego Microsoft Windows z rodziny Windows NT (oparty na jądrze NT) firmy Microsoft Corporation, wydana oficjalnie 29 lipca 2015 roku.

Został wprowadzony na rynek jako następca Windows 8.1.

Informacje Edytuj

Był rozwijany w ramach programu Insider.

W Windows 10 wprowadzono nową platformę dla programy - Universal Windows Platform. Aplikacje wykorzystujące tę platformę - zwane aplikacjami uniwersalnymi - charakteryzuje możliwość uruchomienia ich na niemal każdym urządzeniu działającym pod kontrolą Windows 10, przy czym jej interfejs zostanie dostosowany do danego sprzętu.

Windows 10 przynosi także natywne wsparcie dla wirtualnych pulpitów. Za podgląd wszystkich uruchomionych aplikacji, a także otwartych wirtualnych pulpitów odpowiada ikona po lewej stronie paska zadań.

Z myślą o urządzeniach hybrydowych, łączących w sobie zalety tabletów i notebooków, w Windows 10 wprowadzona została funkcja Continuum. Umożliwia ona łatwe przełączanie się miedzy trybem desktopowym, a trybem tabletu za pośrednictwem odpowiedniej opcji dostępnej z poziomu Centrum Akcji. Ponadto, gdy system wykryje, że stacja dokująca została podłączona/odłączona, wyświetli dodatkowy komunikat o możliwości zmiany trybu.

W trybie tabletu system przystosowuje się do obsługi z wykorzystaniem dotykowego ekranu – aplikacje uniwersalne uruchamiają się w trybie pełnoekranowym, nowe Menu Start zostaje rozciągnięte na cały ekran i przypomina ekran startowy z Windows 8, a wybrane elementy interfejsu stają się większe.