FANDOM

Windows 2.1x – wersja systemu operacyjnego Microsoft Windows firmy Microsoft Corporation, wydana oficjalnie 27 maja 1988 roku. Windows 2.1 stanowi 16-bitowe graficzne środowisko operacyjne przeznaczone dla MS-DOS.

Został wprowadzony na rynek jako rozwinięcie linii Windows 2.x. Następcą Windows 2.1x jest Windows 3.x.

Informacje Edytuj

W niecały rok po premierze linii Windows 2.0, 27 maja 1988, na rynku pojawiły się środowiska Windows/286 2.1 i Windows/386 2.1. Wersje te zostały zoptymalizowane pod procesory Intel 80286 i 80386, aby wykorzystać potencjał drzemiący w tychże procesorach.

W marcu 1989 wydano środowisko Windows 2.11, w którym zmieniono nieznacznie kwestie zarządzania pamięcią, szybkością drukowania i sterowniki dla urządzeń PostScript.

Windows/286 Edytuj

Nakładka Windows/286 wykorzystywała obszar pamięci wysokiej - HMA, pozostawiając więcej pamięci dla programów uruchamianych przez użytkownika. W tym celu Microsoft wprowadził sterownik systemowy HIMEM.SYS.

Również w celu udostępnienia programom użytkownika większych ilości pamięci środowisko wykorzystywało kilka modeli kart rozszerzających pamięć EMS. Programy przeznaczone dla Windows, ze względu na segmentową budowę, mogły efektywniej korzystać z pamięci poprzez umieszczenie najważniejszych komponentów w obszarze, zazwyczaj w pierwszym megabajcie pamięci operacyjnej komputera, widocznym dla programów pracujących w trybie rzeczywistym.

Microsoft zachęcał użytkowników do konfigurowania systemów komputerowych wykorzystując tylko 256 kilobajtów pamięci operacyjnej, pozostawiając obszar między 256. a 640. kilobajtem dla dynamicznego mapowania pamięci.

Windows/386 Edytuj

W środowisku Windows/386, przeznaczonym dla mikroprocesora Intel 80386, wprowadzono w nim jądro działające w trybie chronionym. Aplikacje i interfejs były uruchamiane za pomocą wirtualnych maszyn 8086, co umożliwiło komfortową pracę na kilku aplikacjach systemu MS-DOS bez ich zawieszania.

W wersji Windows/386 2.1 każda aplikacja DOS-owa mogła zająć całą dostępną, przed załadowaniem Windows, pamięć podstawową (pomijając znikomy narzut). Korzystając z mechanizmów zarządzania pamięcią oferowanych przez procesor, środowisko Windows dzieliło pamięć powyżej granicy 640 kilobajtów na banki w celu emulacji EMS wykorzystując plik WIN200.COM zgodnie z zastosowanym w MS-DOS COMMAND.COM.

Windows/386 nie był wyposażony w mechanizmy pamięci wirtualnej, oparte na zapisywaniu na dysk. Miejsce dla uruchomionych programów ograniczała ilość dostępnej pamięci fizycznej.