FANDOM

Windows 2000 – wersja systemu operacyjnego Microsoft Windows z rodziny Windows NT (oparty na jądrze NT) firmy Microsoft Corporation, wydana oficjalnie 17 lutego 2000 roku. Windows 2000 stanowi 32-bitowy system operacyjny.

Został wprowadzony na rynek jako następca Windows NT 4.x. Windows 2000 został zastąpiony przez Windows XP w październiku 2001 roku i Windows Server 2003 w kwietniu 2003 roku. Oficjalne wsparcie zakończono 31 grudnia 2004 roku.

Informacje Edytuj

Najbardziej znaczącą funkcjonalnością nowego systemu była usługa Active Directory, która miała zastąpić model domeny Windows Server z systemu NT 4.0, a zbudowana została w oparciu o technologie DNS, LDAP oraz Kerberos. Dodano również NTFS 3.0, wzbogacony między innymi o funkcję szyfrowania (EFS), poprawiony interfejs użytkownika znacznie ułatwiający pracę z systemem, nowy model tworzenia sterowników dla systemów Windows - WDM (Windows Driver Model), jak również obsługę technologii USB i IrDA.

W Windows 2000 pojawiło się wiele funkcji zaczerpniętych z systemu Windows 98 np. ulepszony menadżer urządzeń, odtwarzacz Windows Media Player czy DirectX.

Windows 2000 dostępny był początkowo w czterech wersjach – Professional, Server, Advanced Server, Datacenter Server. W 2001 roku na rynek zostały prowadzone edycje Advanced Server Limited Edition i Datacenter Server Limited Edition, które rozszerzono o obsługę 64-bitowych mikroprocesorów Intel Itanium. Wszystkie edycje Windows 2000 dzielą zestaw najważniejszych funkcjonalności, włączając w to wiele narzędzi systemowych np. Microsoft Management Console.

Windows 2000 był reklamowany jako najbezpieczniejsza wersja systemu Windows. System ten stał się celem wysoce profilowanych wirusów, takich jak Code Red i Nimda.

Windows 2000 jest ostatnią wersją systemu Windows z linii NT, który nie wymagał aktywacji.

Galeria Edytuj