FANDOM

Windows 3.1x – wersja systemu operacyjnego Microsoft Windows firmy Microsoft Corporation, wydana oficjalnie 18 marca 1992 roku. Windows 3.1 stanowi 16-bitowe graficzne środowisko operacyjne przeznaczone dla MS-DOS.

Został wprowadzony na rynek jako rozwinięcie linii Windows 3.x. Następcą Windows 3.1x jest Windows 95.

Informacje Edytuj

Windows 3.1 został poszerzony o podstawową obsługę multimediów (nagrywanie dźwięku, odtwarzacz muzyki z CD) oraz standard czcionek TrueType, co sprawiło, że system ten stał się poważną platformą do tworzenia publikacji.

Systemy z linii 3.1x uruchamiają się z poziomu MS-DOS (wpisując "win"" przy jego starcie). Miały być zgodny z poprzednimi wersjami, ale już tylko w pewnym stopniu. Przykładowo wersje 3.1 i 3.11 nie mogłyby obsługiwać nowych formatów grafiki (GIF czy JPG), polegając wyłącznie na mapach bitowych.

Windows 3.1 był pierwszym systemem Microsoftu wydanym po polsku.

Microsoft Windows 3.1 for Central and Eastern Europe/Microsoft Windows 3.1J/Microsoft Windows 3.2 Edytuj

Microsoft Windows 3.1 for Central and Eastern Europe została rozszerzona, względem edycji podstawowej, o czcionki krajów europejskich znajdujących się wcześniej pod tzw. "żelazną kurtyną" (polski, chorwacki, czeski, macedoński, rumuński, serbski, słowacki, słoweński i węgierski). Wraz z systemem, Microsoft rozprowadzał specjalne nalepki na klawisze.

Microsoft Windows 3.1J był w całości w języku japońskim, natomiast Microsoft Windows 3.2 - chińskim uproszczonym.

Microsoft Windows for Pen Computing 1.0 Edytuj

Microsoft Windows for Pen Computing 1.0 stanowił specjalną odmianę Windowsa 3.1 zaprojektowaną dla korporacji Pen Computing. Został rozszerzony o wsparcie dla tabletów i urządzeń dotykowych.

Microsoft Windows 3.11 Edytuj

Microsoft Windows 3.11, często mylony z Windows for Workgroups 3.11, zawierał drobne poprawki błędów znalezionych w poprzedniej wersji. Podobnie jak Windows 3.1 nie obsługiwał sieci Internet bez instalacji dodatkowego oprogramowania.

Microsoft Windows 3.11 był również rozprowadzany jako część systemu OS/2, począwszy od wersji 2.00. Umieszczone w kodzie, w celu uruchamiania aplikacji DOS, jądro i środowisko programistyczne nazwano Win OS/2. Ze względu za konieczność uiszczenia opłaty licencyjnej Windowsa 3.11, co znacząco wpływało na cenę systemu IBM, rozwiązanie nie zdobyło dużej popularności.

Galeria Edytuj