FANDOM

„The perfect environment for the lazy and power-hungry.”— Doskonałe środowisko dla leniwych i żądnych władzy.

Windows 3.x – wersja systemu operacyjnego Microsoft Windows firmy Microsoft Corporation, wydana oficjalnie 22 marca 1990 roku. Windows 3.0 stanowi 16-bitowe graficzne środowisko operacyjne przeznaczone dla MS-DOS.

Został wprowadzony na rynek jako następca linii Windows 2.1x. Rozwinięciem Windows 3.x był Windows 3.1x wydany 18 marca 1992 roku, natomiast następcą - Windows 95.

Informacje Edytuj

Linia 3.x zyskała dużą popularność, dzięki czemu Microsoft mógł wreszcie konkurować na rynku GUI z firmami Apple, Atari i Commodore. Zawarto w niej znacznie odświeżony interfejs użytkownika oraz ulepszenia techniczne w celu lepszego wykorzystania mechanizmów zarządzania pamięcią udostępnianych przez procesory Intela: 80286 i 80386.

Microsoft Windows 3.00 Edytuj

Wydany 22 maja 1990 Windows 3.00 wprowadzał nowy, bardziej graficzny interfejs. Programy pisane dla MS-DOS można było teraz uruchamiać w oknie (co wcześniej było dostępne w bardziej ograniczonej formie w Windows/386 2.1). Dzięki temu system udostępniał wielozadaniowość dla starszych programów. Na rynku komputerów domowych miało to mniejsze znaczenie, bo gry i inne programy rozrywkowe nadal wymagały bezpośredniego dostępu do sprzętu, a taki dawał tylko DOS.

Dodano oparty na ikonach program zarządzający innymi programami oraz program do obsługi plików (File Manager), które zastąpiły stary tekstowy MS-DOS Executive. Zarządzanie ustawieniami scentralizowano i przemodelowano na wzór Mac OS. Do odziedziczonych po wersjach 2.x programów Notepad, Write i gry Reversi dołączyła gra Solitaire.

Windows 3.0 był ostatnim systemem mogącym pracować w trybie rzeczywistym procesora i ostatnim, który był w pełni zgodny z programami dla starszych wersji.

Microsoft Windows 3.00a Edytuj

Wersja 3.00a, wydana 20 października, zawierała nieznaczne różnice względem wersji podstawowej. Dołączono do niego drobne narzędzia multimedialne, takie jak program MPLAYER.EXE czy rejestrator dźwięku. Rozwiązywał ponadto drobne problemy z drukowaniem i siecią.

Microsoft Windows Graphical Environment with Multimedia Extensions 1.0 Edytuj

Wersja Microsoft Windows Graphical Environment with Multimedia Extensions 1.0 była rozpowszechniana wyłącznie z nowymi komputerami i stanowiła zmodyfikowany Windows 3.00a. Wprowadzone zostało kilka aplikacji i pierwsze wygaszacze ekranu.

Galeria Edytuj