FANDOM

We tested, tuned, toiled, fiddled, futzed, fixed, played, prepared, previewed, polished and then polished some more. We hope you have half as much fun as we did.”— Sprawdziliśmy, dostroiliśmy, trudziliśmy się, bawiliśmy się, pomieszaliśmy, naprawiliśmy, graliśmy, przygotowaliśmy, odsłoniliśmy, wypolerowaliśmy, a następnie wypolerowaliśmy jeszcze trochę. Mamy nadzieję że masz o połowę mniej zabawy od nas.

Windows 95 – wersja systemu operacyjnego Microsoft Windows z rodziny Windows 9x firmy Microsoft Corporation, wydana oficjalnie 24 sierpnia 1995 roku. Windows 95 stanowi hybrydowy, 16/32-bitowy system operacyjny, którego podstawę stanowił MS-DOS w wersji 7.0 (potem 7.1).

Został wprowadzony na rynek jako następca linii Windows 3.1x. Windows 95 został zastąpiony przez Windows 98 w czerwcu 1998 roku. Oficjalne wsparcie zakończono 31 grudnia 2001 roku.

Informacje Edytuj

Windows 95 zapoczątkował rodzinę systemów 9x. Był rozwijany pod nazwą Chicago

Reklama produktu poszła na wielką skalę. W związku z tym grupa The Rolling Stones nagrała utwór "Start me up", do którego prawa zostały wykupione za 18 milionów dolarów. W dniu premiery systemu, w Wielkiej Brytanii, gazeta The Times była rozdawana za darmo - Microsoft zapłacił wydawcy za wszystkie egzemplarze.

Ostateczna premiera systemu miała miejsce 24 lipca 1995 na 4,5 hektarowym polu kampusu Microsoftu. Oprócz przygotowanego miasteczka w Redmond, na Empire State Building, zawisł ogromny baner z Windowsem 95, natomiast brytyjskie pola uprawne zostały pomalowane we wzór loga Windowsa.

W pierwszych trzech miesiącach Microsoft sprzedał 45 milionów egzemplarzy.

Microsoft Windows 95 Retail RTM Edytuj

Edycja wydana 24 sierpnia 1995r, pracująca pod DOSem 7.0. W tej wersji pojawia się kilka elementów interfejsu, które stały się charakterystyczne dla Windows do dzisiaj m.in. przycisk Start, pasek zadań i ikona Mój komputer.

Dodano obsługę plików z długimi nazwami oraz możliwość pracy w architekturze 32-bitowej. Internet Explorer (wersja 1.0), zintegrowany później z systemem, był rozprowadzany z dodatkiem Microsoft Plus!.

Microsoft Windows 95 Retail RTM Service Pack 1 Edytuj

Jedyny wydany Service Pack do Windowsa 95, który należało go zainstalować na pierwszej edycji systemu (RTM). Dodano Internet Explorer 2.0 oraz obsługę podczerwieni (IrDA).

Microsoft Windows 95 A/OSR1 Edytuj

Wersja OSR1 (OEM Service Release) stanowiła samodzielną wersję Windowsa 95 RTM z Service Packiem 1. W wersji A programy są w wersji 4.00.951 do 4.00.955. Podobnie jak w SP1, dodano Internet Explorer 2.0 oraz obsługę podczerwieni (IrDA).

Microsoft Windows 95 B/OSR2 Edytuj

W wersji OSR2 pojawia się odświeżony ekran ładowania z dodanym dopiskiem "Microsoft Internet Explorer". Wraz z systemem zostaje zintegrowany Internet Explorer w wersji 3.0. System zawiera zaktualizowany MS-DOS do wersji 7.1, wsparcie dla FAT32, Ultra-DMA, prosesorów MMX, a także biblioteki DirectX w wersji 2.0a.

W wersji OSR2 istniała możliwość instalacji USB Supplement to OSR2, czyli opcjonalnego wsparcia dla USB.

Microsoft Windows 95 C/OSR 2.5 Edytuj

W wersji OSR 2.5 pojawiły się technologie rozwijane w ramach projektu Nashville, zaktualizowany Internet Explorer (4.0) i biblioteki DirectX (5.0).

Galeria Edytuj