FANDOM

Windows NT (jądro) – jądro wykorzystywane w linii systemów Windows NT. Zastosowano w nim architekturę mikrojądrową. Prawdopodobnie wywodzi się z kodu systemu OS/2, opracowanego przez Microsoft Corporation wraz z IBM.

Informacje Edytuj

Budowa Edytuj

Budowa jądra NT odwołuje się do architektur warstwowych systemów operacyjnych. Nie wyklucza to jednak modułowości jądra.

Jądro ma także segment odpowiedzialny za urządzenia wejścia-wyjścia. Jest to HAL, czyli warstwa abstrakcji sprzętowej, która umożliwia obsługę sterowników.

Właściwości Edytuj

Przenośność Edytuj

System NT daje się przenosić na różne architektury procesorów. Jądro zostało uruchomione m.in. na procesorach Intel 386 i nowsze (x86), MIPS R4000, DEC Alpha, PowerPC, Itanium (IA-64) oraz AMD64 (x64). W chwili obecnej oficjalnie wspierane są platformy x86, x64 (od Windows XP).

Wielozadaniowość Edytuj

Jądro NT charakteryzuje zjawisko wielozadaniowości umożliwiającej wykonywanie kilku zadań nawet jak wykonywany był w tym samym czasie inny proces.

Tryby jądra Edytuj

Jądro NT pozwala na pracę w dwóch trybach - jądra i użytkownika. Właściwość ta jest ściśle powiązana z zjawiskiem wielozadaniowości.

Tryb jądra (uprzywilejowany) Edytuj

Tryb jądra, zwany również uprzywilejowanym, odpowiada za podstawowe funkcje systemu operacyjnego m. in. kolejkę w wykonywaniu procesów. W tym trybie działają również tzw. usługi rezydentne takie jak:

  • Menedżer pamięci wirtualnej - odpowiedzialny za pamięć wirtualną systemu)
  • Menedżer procesów - odpowiedzialny za uruchamianie, pracę i zamykanie procesów;
  • Menedżer zabezpieczeń;
  • Menedżer uruchamiania procedur lokalnych;
  • Menedżer obiektów;

Tryb użytkownika Edytuj

Jest on odpowiedzialny za działanie aplikacji zainstalowanych na komputerze.