FANDOM

Stub-icon.png
Ta strona to zalążek artykułu. Jeśli możesz, rozbuduj go.
Windows Whistler – nazwa kodowa, pod którą rozwijany był Windows XP.

Historia Edytuj

Na początku 2000 roku zatrzymane zostały prace nad Windows Neptune i rozpoczęto przygotowania projektu Whistler. Pierwsza kompilacja Whistlera datowana jest na 20 marca 2000 roku. Miesiąc później Microsoft zaprezentował system na konferencji WinHEQ 2000.

W połowie 2000 roku wydano pierwszą prebetę Whistlera, w której wprowadzono m. in. obsługę styli wizualnych oraz nowe menu Start, mające zastąpić to, znane z Windows 95. 31 października 2000 roku wydano pierwszą betę Windows XP. Kompilacja miała numer 2296 i umożliwiała chowanie ikon w zasobniku oraz grupowanie podobnych przycisków na pasku zadań. Dodano również konsolę Microsoft Management Console. Ogłoszono wtedy również nową nazwę systemu - Windows 2001, którą jednak z czasem zastąpiła nazwa Windows XP.

Druga beta Windows Whistler - wydana 19 marca 2001 roku - skupiała się na poprawkach błędów. Ponadto znacznie poprawiono wydajność systemu.

W międzyczasie Microsoft zebrał sporo krytyki pod adresem braku wsparcia dla nowych technologii, w tym magistrali USB 2.0 oraz Bluetooth. Firma wytłumaczyła ten fakt tym, że komputery wykorzystujące owe technologie nie będą dostępne w momencie premiery Windows XP. Po premierze Windows XP Microsoft udostępnił sterowniki dla USB 2.0.

W kolejnych kompilacjach poprawiano błędy i dopieszczano interfejs Windows XP. Dodano również nowego Windows Media Playera. Jeszcze przed wydaniem edycji RC, w buildzie nr 2481, zmieniono domyślny motyw systemowy. Motyw ten - Luna - stanowi również część finalnego Windows XP.

Windows XP RC1 został wydany w lipcu 2001 roku. Microsoft skupił się w tej wersji usunięciu błędów i optymalizacji systemu pod kątem wydajności. 8 sierpnia opracowano build nr 2535 i oznaczono go jako Pre-RTM.

Oznaczenia kompilacji Edytuj

Oznaczenie buildu Windows Whistler składa się z kilku członów. Pierwsza fraza - np. 2600 - oznacza numer kompilacji. Następujący po nim ciąg liter jest oznaczeniem wewnętrznym Microsoftu. Po kropce znajduje się data (rok, miesiąc i dzień) oraz godzina.

Przykładowo finalny buld Windows XP - 2600.xpclient.010817-1148 - został skompilowany 17 sierpnia 2001 roku, o godzinie 11:48.