FANDOM

Windows XP
200x350
Logo systemu
Producent Microsoft Corporation
Data wydania 25 października 2001
Architektura 32/64-bit
Środowisko pracy Luna
Poprzednik Następca
Windows Millennium Edition/Windows 2000 Windows Vista
Windows XP – wersja systemu operacyjnego Microsoft Windows z rodziny Windows NT (oparty na jądrze NT) firmy Microsoft Corporation, wydana oficjalnie 25 października 2001.

Został wprowadzony na rynek jako następca Windows Millennium Edition i Windows 2000 Professional. Windows Server 2003 został zastąpiony przez Windows Vista w listopadzie 2006 roku. Oficjalne wsparcie zakończono 8 kwietnia 2014 roku.

Informacje Edytuj

Windows XP jest pierwszym systemem z rodziny Microsoft Windows, przeznaczonym dla przedsiębiorstw, jak również dla domowych użytkowników, opartym o jądro NT. Windows XP w dużym stopniu opiera się na Windows 2000. Wykazuje dużo wyższą wydajność, stabilność i bezpieczeństwo niż systemy z linii Windows 9x wynikające z użytego jądra. Windows XP to pierwszy system Microsoftu wymagający aktywacji, aby zapobiec piractwu.

Rozwój systemu rozpoczął się pod koniec 1990 roku. W tym czasie, w Microsofcie, istniały dwa zespoły:

W styczniu 2000 roku, projekty te zostały połączone w ramach zespołu rozwijającego Windows Whistler - późniejszego Windows XP.

Krytyka Edytuj

Krytycy twierdzili, że domyślny interfejs użytkownika systemu Windows XP (Luna) dodaje wizualnego bałaganu, zabiera miejsce na ekranie i działa wolniej, jednocześnie oferując nowe funkcje

Galeria Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki